Barion Pixel

A fedezeti pont

A fedezeti pont meghatározása és szükségessége

A fedezeti pont egy vállalkozásnál nem más, mint amikor a bevételek megegyeznek a kiadásokkal. Hívják még break even-nek is.
Ha ez nincs meg, akkor a cég egésze, vagy csak megfigyelt része fix, hogy veszteséget fog termelni az év folyamán.

A fedezeti pontról

 

Minél hamarabb tudod elérni egy adott termelés során, annál könnyebb pozitív eredményt elérned.
A fedezeti pont lehetőséget biztosít két cég gazdálkodásának összehasonlítására is, de figyelj arra, hogy csak azonos területen működő cégeknél tudod ezt megtenni. Teljesen más lesz ugyanis egy magas eszközigényű vállalkozásnál az eredmény, mint mondjuk egy szolgáltatást végzőnél.

A cikk végén találsz egy kalkulátort, amivel a saját fedezeti pontodat is ki tudod számolni.

Miért fontos a fedezeti pont?

Vállalati szinten összesítve megmutatja, hogy mennyire könnyű az adott vállalkozással sikereket elérni.

Mi a fedezeti pont

Ki tudod számolni, hogy mennyi termelés és eladás szükséges ahhoz, hogy a fedezeti pontot átlépve profitot termeljen a céged. Amíg ezt a pontot nem léped át, addig veszteséged lesz.
A fedezeti pont figyelemmel követése információt nyújt arról, hogy:

  • Mely tevékenység(ek) viszik el a legtöbb erőforrást?
  • Vajon a cég megfelelő úton van-e a céljai eléréséhez?
  • Megfelelő-e a cég árazási modellje?

Amennyiben 1-1 területnél nagyon nehéz elérni ezt a pontot, akkor jogosan gondolkodik el mindenki, hogy megéri-e folytatni azt a termelést.
Ehhez nyújt segítséget a fedezeti pont számítása.
Ha ezt termékre lebontva számoljuk ki, akkor válaszokat kapunk az alábbi kérdésekre:

  • Mennyire nyereséges az adott termék?
  • Megéri-e ezzel a termékkel foglalkozni, vagy jobban járunk mással?
  • Van-e esély legalább egy nullszaldó elérésére, és ha igen, akkor várhatóan az év mely szakaszában?
  • Melyik termékre helyezze a cég a fókuszt a következő időszakban?

A fedezeti pont összetevői

Profitmaximalizálás a fedezeti pont fölött

A fedezeti pont kiszámítása egy vállalkozás életében 2 alkalommal is eljön. A két pont között profitot termel, fölötte és alatta pedig veszteséget. Az első szakaszban az értékesítésen elért nyereséged még nem elegendő ahhoz, hogy a minden hónapban jelen levő fixköltséget kitermeld. Fölötte pedig a terméken elérhető nyereség nem elegendő ahhoz, hogy a többlettermelésből fakadó megnövekedett változó költségeket fedezze.

Mivel a fedezeti pont azt mutatja meg, hogy mennyit kell termelni és értékesíteni ahhoz, hogy pozitív legyen az egyenleg, ezért mind a fix, mind a változó költséget figyelembe kell venni.

Változó költség pl.:

  • órabér
  • szállítási költség
  • alapanyag költsége
  • értékesítők teljesítménybére

Fix költség pl.:

  • adminisztratív dolgozók bére
  • telephely fenntartásának díja
  • biztosítások
  • szolgáltatások alapdíja (amelyet a szolgáltató akkor is kiszámláz, ha nem vettük igénybe a szolgáltatást)

Természetesen nem minden cégnél azonos ennek szerkezete. Egy teljesen fizikai termelésre berendezkedett cég sokkal magasabb fix költségekkel fog rendelkezni, mint egy online működő szolgáltató.

Mennyit tudsz a vállalkozásokról teszt - Kezdő szint

A költségek meghatározása

Ahogy a képen is láthatjátok, minél magasabb a termelés és értékesítés volumene, annál inkább eltörpül a fix költség a teljeshez képest. Így válik egyre inkább költséghatékonnyá a tevékenység.

A fedezeti pont meghatározásához mind a fix, mind a változó költségeket (illetve a sávosan változó költségeket) vedd figyelembe, különben könnyen problémáid lehetnek a likviditásod fenntartásával.

Fontos, hogy a könnyebb összehasonlíthatóság érdekében ugyanarra az időszakra vonatkoztatva nézzük a költségeket. Ez általában évesítve szokott megjelenni a számításokban. Ekkor ugyanis kevesebb a torzító tényező. Ilyenek lehetnek:

  • az évente 1x és az évente többször fizetendő tételek,
  • a szezonalitás
  • esetleges leállások
  • az értékesítés folyamata (mi van, ha nem ugyanabban a hónapban érkezik a bevétel, mint amelyben a termelés költsége jelentkezett)

Nyilván, ha neked nincs ilyen torzító tényező, akár havi szinten is számolhatod.

A költségek ismeretén túl természetesen fontos tényező a termék ára is. Így egy jól megválasztott árazási stratégiával könnyebben elérhető a break even.

Az eladási ár figyelembe vétele fedezeti pont meghatározásánál

Az eladási ár és a darabszám szorzata adja egy cégnél az árbevételt. Ne keverd össze a profittal, ez még nem az!

Ahogy a költségeket taglaló képen láttad, az árbevétel nem egy fix és egyenes vonal. Minél többet szeretnél értékesíteni, annál inkább előjöhet, hogy mennyiségi kedvezményt kell adnod.

Így az értékesítés növelésével az elérhető bevételed csökken, a változó költségeid viszont nőnek. Emiatt a vállalkozás termelése a szürke hátterű részben fog mozogni.

Nyilván a fedezeti pontot kiszámolhatod piaci szegmensenként, így könnyen kijöhet, hogy egyes célpiacok felé veszteséggel értékesítesz.

Ha neked nincs olyan célpiacod, ahol nagy eltérés van az eladási árakban, akkor a következőkkel tudsz számolni:

  • Saját átlagárad
  • Adott termelési szinthez tartozó átlagár: ez releváns lehet, ha magasak a sávos költségeid, vagy egy adott szint után nagyon megemelkednek a termelési költségek
  • Piaci átlagár: ennyiért szinte fix, hogy fogod tudni értékesíteni a terméket. A kérdés az, hogy megéri-e neked.

 

 

A fedezeti pont számítása

A fedezeti pont számításához vegyük azt, hogy a Minta Kft. most épp bigyulaspecialista. Semmi mást nem gyárt, csak ezt.

Ahogy az első képen látható képlet is mondja:
Fedezeti pont = Fix ktg / (Eladási ár – Változó ktg)

Az eladási ár – változó ktg nem más, mint az 1 termékkel elért nyereség.

A fedezeti pont meghatározása számokkal:

Eladási ár: 1.500 Ft / bigyula
Nyersanyag ára: 450 Ft / bigyula
1 bigyula gyártásának munkaerő költsége 1 termékre vetítve: 500 Ft / bigyula

A Minta Kft bigyulánkénti nyeresége így: 1500-(450+500)= 550 Ft
Bruttó árrés: 550 Ft /1.500 Ft = 36%

Ahhoz, hogy elérje a fedezeti pontot, valamint efölött valóban profitot termeljen a Minta Kft, tudni kell, hogy hány bigyulát kell értékesítenie a fixköltségek kitermeléséhez.

Fixköltségek:
Telephely fenntartás: 3.600.000Ft / év
Szellemi dolgozók bére: 14.000.000 Ft / év
Biztosítások: 2.000.000 Ft / év
Teljes fixköltség: 19.600.000 Ft / év

Ahhoz, hogy a vállalkozás ebben a leegyszerűsített példában elérje a fedezeti pontot, szükséges, hogy 19,6 M / 36%= 54,4 M Ft –ot termeljen.
Ehhez 54,4 M Ft / 1.500 Ft = 36.267 db bigyulát kell értékesítenie az évben.

Mennyit tudsz a vállalkozásokról teszt - Haladó szint

Összefoglalás

Annak eldöntésére, hogy folytassa-e a tevékenységet, vagy térjen át fabatka gyártásra, már csak annyit kell látnia, hogy
– van-e ennyi bigyulára kereslet,
– van-e ekkora termelési kapacitása.

Természetesen változtathat az árazásán is. Áremelésnél a költségei nyilván maradnak, de hamarabb éri el a fedezeti pontot. Az árazás változtatása nem mindig könnyű, de a legtöbbször járható út.

Ez még csak a fedezeti pontot adja meg. Ne feledd, hogy az a vállalkozás, amely tartósan 0 közeli profitot termel, előbb-utóbb lehúzhatja a rolót.
Használd a fedezeti pont számítását arra, hogy megnézd,
– mely termék számodra a leginkább vagy épp legkevésbé nyereséges
– az év átlagosan melyik hónapjára várható az a billenőpont, ahonnan már felfelé vezet az út (ezt a számot a későbbi tervezésben tudod felhasználni).

Ne felejtsd el megtervezni azt az időszakot is, amíg a fedezeti pontot eléred! Hiába lennél év végére nagyon nyereséges, ha félévnél csődbe mész.

Fedezeti pont (Break-even)

A break-even a közgazdaságban az a pont, ahol a költségek és kiadások megegyeznek, így a vállalkozás sem veszteséget sem nyereséget nem termel.

Fixköltség (az adott időszakra) Ft
Változó költség (darabonként) Ft / db
Várható értékesítési mennyiség (darabszám) db
Ár (darabonként) Ft / db

Eredmény

Profit (összesen) Ft
Profit (darabra vetítve) Ft / db
Break-Even ponthoz szükséges értékesítési mennyiség az adott áron Ft
Break-Even ponthoz szükséges eladási ár az adott értékesítési darabszámnál Ft


Kérdések:

1. Te hogyan követed nyomon a saját nyereségességed alakulását?

2. A fentiek alapján mekkora a te nyereségességed?

3. Hol van a te fedezeti pontod? Ezt az év mely szakaszára éred el általában?

A fedezeti pontod elérését és túllépését szolgáló likviditásod megtervezéséhez lépj velünk kapcsolatba. Ekkor megkeressük neked azt az eszközt, amellyel ezt a leghatékonyabban valósítod meg.

Ha tetszett a cikk, letöltheted a SlideShare-ről is:

 

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTPS-sütiket használunk a jobb működésért.