Barion Pixel

SWOT elemzés

A SWOT analízis használata

A SWOT elemzést általában a normál ügymenet részeként évente készíted el, de induló vállalkozásoknál is segítségedre van.

GYELV elemzés

 

Mi a SWOT elemzés?

A SWOT a vállalati stratégia alkotás egyik eleme, amelyet rendszerint az üzleti terved elkészítésekor, annak részeként fogalmazol meg.
Természetesen nem csak a teljes vállalkozásra készítheted el, hanem 1-1 projektre vagy akár személyre (pl. kulcsember kiválasztása előtt) is.

A SWOT jelentése

A SWOT betűszóból tevődik össze, az alábbi 4 szó kezdőbetűit takarja:

  • Stengths: erősségek
  • Weaknesses: gyengeségek
  • Opportunities: lehetőségek
  • Threats: veszélyek

Amikor a SWOT elemzést elkészíted, erre a 4 területre fókuszálsz, azaz végigveszed a vállalkozásod erősségeit, gyengeségeit, majd megnézed, hogy ennek fényében milyen lehetőségeid vannak és milyen veszélyek leselkednek rád.

Ennek megkönnyítésére használhatod a SWOT mátrixot.

A SWOT mátrix

Amikor az elemzést készíted, az alábbi mátrixon haladsz végig.

Erősség Gyengeség
  • Miben vagy jobb, mint a versenytársad?
  • Milyen erőforrásaid vannak, amikre tudsz építeni?
  • Milyen előnyük van az embereknek a veled való együttműködésből?
  • Mi az, ami egyedivé tesz téged a versenytársakhoz képest?
  • Mi a legfőbb erősséged?
  • Miben tudnál fejlődni?
  • Miben jobbak a többiek hozzád képest?
  • Hogyan lehetnél hatékonyabb?
  • Elegendőek-e a forrásaid?
  • Mi a legfőbb gyengepontod?
Lehetőségek Veszélyek
  • Mik a piaci trendek?
  • Kik a még megcélozható célcsoportok?
  • Hogyan tudod az ügyfelek elköteleződését növelni?
  • Hogyan tudod egyenletessé tenni vagy növelni a terméked iránti keresletet?
  • Ki tudod-e (és ha igen, hogyan) terjeszteni az üzleti területedet?
  • Van-e szezonalitás / teljes holtszezon?
  • Ki az, aki magasabb szinten szolgálja ki a célcsoportodat?
  • A technológiai újítások hogyan hatnak az üzletmenetedre?
  • Milyen külső akadályokba ütközöl? (Akár törvényi akadályokba)

 

A SWOT előnyei

Amikor az analízist elkészíted, akkor egy viszonylag egyszerű, átlátható képet kapsz arról, ahol éppen tartasz. Ennek maximális terjedelme 1-2 oldal, jellemzően 1 darab A4-es oldalra ráfér, pont az áttekinthetőség miatt.

Ne feledd, hogy ez egy összefoglaló, ha szükséges és indokolt, akkor a háttérszámításokhoz bármennyi oldalt felhasználhatsz, de az elemzésbe már csak a végeredmény kerül.

Mivel áttekinthető, így a nagy képet látod, amit később sokkal könnyebb lebontani építőkockákra. Ennek segítségével a számodra is előnyös és helyes irányba tudod vinni a cégedet.

A SWOT hátrányai

Tökéletes rendszer nincs, így ettől se várd azt, hogy egy lépésben megold mindent. A SWOT analízis kifejezetten a belső tényezőkre fókuszál, még akkor is, ha a lehetőségeket és veszélyeket is belekalkulálod. Elvégre a mostani állapotod szempontjából jelent neked valami lehetőséget vagy éppen veszélyt

Ennek megfelelően a külső képet, azaz egy objektív kitekintést inkább a PEST elemzéstől várj. A SWOT ugyanis nem fog téged elhelyezni az aktuális piaci-politikai és egyéb környezetben.

Mennyit tudsz a vállalkozásokról teszt - Kezdő szint

A SWOT elemzés elkészítése

Kérdések (és válaszok) megfogalmazása

A fenti mátrix csak példa kérdéseket tartalmaz, ettől a te vállalkozásodban lehetnek eltérőek is. A lényeg, hogy mind a négy résznél fogalmazd meg azokat a kérdéseket, amelyek a te vállalkozásodra érvényesek.

Mivel a következő lépés a következtetések levonása, így járj el alaposan.

Következtetést csupán kérdések alapján nem tudsz megfogalmazni, és akkor sem, ha elintézted annyival az erősséget, hogy “piacvezetők vagyunk”. Támaszd alá számokkal és adatokkal, így csak olyan kérdések és állítások kerülnek bele az elemzésbe, amelyekre építeni is tudsz.

A következtetés és cselekvési terv megfogalmazása

Egy helyesen elkészített SWOT elemzés egy könnyen átlátható képet ad arról, hogy hol tartasz most, és melyek azok a lehetőségek, amelyekkel az erőforrásaid fényében élni is tudsz.

A cselekvési terv megfogalmazásakor térj ki több dologra is, úgy mint:

  • az erősségek hatékonyabb kiaknázása
  • a gyengeségek csökkentése
  • a lehetőségek “becsatornázása” az erőforrások (pénz, idő) fényében
  • a veszélyek lehetőség szerinti elhárítása

Végrehajtás, utánkövetés

Az üzleti tervnél már volt arról szó, hogy nem egy egyszeri alkalom, hanem minden évben több évre előre készíted. Épp ezért egymással átfedéseket is fognak mutatni. A SWOT befejező lépése, hogy a már végrehajtott tervet ellenőrzöd, megnézed, hogy helyes volt-e a tervezés. Ha igen, akkor lépsz tovább, ha nem, akkor korrigálsz és újratervezel.

 

Hibalehetőséged a SWOT analízis elkészítésekor

Túlságosan részletes

Ha elveszel a részletekben, akkor teljesen fölösleges összefoglalót írnod. Ha az összefoglalónak is összefoglaló kell, akkor lehetetlen lesz követni a logikádat.

Törekedj arra, hogy az elemzésbe csak a leglényegesebb pontok kerüljenek bele, azok, amelyek a továbbhaladás szempontjából fontosak.

Elnagyolt (egyáltalán nem részletes)

Ha nem érted az elkészítését, esetleg az egész csak púp a hátadon, akkor a “mindegy csak írjuk meg” hozzáállással dolgozol. Ez még egy vizsgára felkészülés idején csak kis hiba, de itt a megélhetésed a tét.

Ha nem érted, akkor kérdezz (akár itt is), ha megterhelőnek érzed, akkor szervezd ki. Mind a kettő sokkal jobb megoldás, mintha nyugodtan hátradőlnél abban a tudatban, hogy minden rendben, majd az egész váratlanul a fejedre omlik. (Sok esetben a váratlan tervezhető lett volna, ha kellő alapossággal jársz el.)

Esti Mese 1.0

Ha az egész SWOT elemzés légbőlkapott, és a valósághoz kb annyi köze van, mint egy átlag mesének, akkor teljesen mindegy, mennyi energiát fektettél bele, vagy éppen mennyire kidolgozott. Mielőtt részben ennek az elemzésnek a hatására döntést hozol a továbbhaladásról, tudd számokkal is alátámasztani.

 

 

Példa a SWOT elemzésre

A házhozszállítás felértékelődött napjainkban, így az alábbi példában egy képzeletbeli csomagküldő cég SWOT analízisét láthatod, hogy ez alapján könnyebb legyen elkészítened a sajátodat.

 

Erősség Gyengeség
  • Brand: a vevők / célcsoport könnyen felismeri, és már keresi
  • Technológia: jól felépített, mesterséges intelligenciát is alkalmazó számítógépes rendszerünk lehetővé teszi a hibák csökkentését, valamint az ügyfél érdeklődésének megfelelő újabb termék ajánlását
  • Termékpaletta: a rajtunk keresztül elérhető termékek széles köre sok embert szólít meg
  • Pénzügy: nem csak az árbevétel növekedett az elmúlt években, hanem az elért nyereség is
  • Vásárlói elégedettség: gyors és precíz kiszállítás
  • Alacsony haszonkulcs: bár növekszik az árbevétel, az alacsony haszonkulcs miatt nem elég gyorsan
  • Raktár szűkösség: igyekszünk a termelőtől egyenesen az ügyfél házáig szállítani a terméket, de átvételi pont választása esetén szűkös a lehetőség, ami gátolja a növekedést
  • Fenntarthatóság: a visszaküldések egyre nagyobb száma jelentős környezeti terhelést jelent
  • Emberi hibák: bár a számítógépes rendszer jelentős terhet levesz az ember válláról, a nem kellőképpen kiképzett munkavállalók kárt okozhatnak akaratukon kívül is.
Lehetőségek Veszélyek
  • Új piacok nyitása: pl. szolgáltatások közvetítése
  • Külföldre lépés: nemzetközi lehetőség kiépítése az Amazonhoz vagy az Ali babához hasonlóan
  • Raktárakkal együttműködés: átvételi pontok bővítése
  • Alvállalkozókkal, kisebb futárcégekkel helyi együttműködés: ideiglenes kapacitáshiány megoldására
  • Márkázott termékek: legnépszerűbb termékkörből egy állandó minőséggel és árukészlettel rendelkező termékkör kialakítása, így a vevő nem vesz “zsákbamacskát”
  • Versenytársak: akár más kisebb kiszállító, de akár az Ali baba vagy az Amazon terjeszkedése komoly kihívás
  • Pénzügyi stabilitásra ható tényezők: Egyre csökkenő haszonkulcs a fizikai termékeken
  • Törvényi szabályozások: adóváltozás, úthasználati lehetőségek, vagy más, a szállítmányozást / raktározást is érintő változások
  • Külföldre lépés nehézsége: az ottani lehetséges partnerhálózat már együttműködik másokkal, a célközönség viszont nem ismeri az itteni márkát

 

Mennyit tudsz a vállalkozásokról teszt - Haladó szint

 

Kérdések:

  1. Készítesz-e SWOT elemzést, és ha igen, milyen mélységig?
  2. Milyen esetekben látod előnyét egy ilyen elemzésnek, és mikor választanál mást?
  3. Hogyan követed nyomon, hogy reális-e az általad elkészített analízis?

Kérdéseiddel kapcsolatban itt tudsz velünk kapcsolatba lépni. Írd le a kérdésed, és megnézzük, hogyan tudunk neked hatékonyan segíteni.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTPS-sütiket használunk a jobb működésért.