Barion Pixel

7 probléma a vállalati pénzügyekben és a lehetséges megoldások

Mik azok a jellemző problémák a vállalkozások pénzügyeiben, amelyek aláássák a céged stabilitását?

Egy vállalkozás pénzügyi stabilitása hatással van a tulajdonosok, az ott dolgozók és a velük kapcsolatban levők pénzügyeire is, így kiemelten fontos, hogy megfelelően kezeld a témát.

7 probléma a vállalati pénzügyekben és a lehetséges megoldások

 

Pénzügyi tudatosság hiánya

A pénzügyi alapismereteket a magánszférában sem alkalmazzák sokan, elvégre ez nem része az iskolai alapképzésnek. Ekkor még csak a saját pénzügyeidre vagy hatással, de a nagyobb volumen miatt a cégeknél kiemelten fontos a tudatos pénzkezelés.

Nem kell könyvelőnek vagy pénzügyi szakembernek lenned ahhoz, hogy egy saját céget irányíts. Erre ott vannak a megfelelő tudással rendelkező szakemberek. Neked egy alapszintű tudásra van szükséged, hogy rálátásod legyen ezekre a területekre és értsd, amit mondanak. Egy minimális számvitel, és egy pici pénzügy. Ennyi az egész, hogy a céged stabilabban működjön.

Keverednek a privát- és vállalati pénzügyek

Sokszor nagy a csábítás, hogy azt a pénzt, amiért vállalkozóként dolgoztál meg elköltsd a privát céljaidra. Elvégre a cég is a tied, a cégben is a te pénzed van, adott esetben ezért a pénzért is te dolgoztál meg. Hogy a könyvelő is elégedett legyen, még számlát is kérsz mondjuk a privát utazásod benzinköltségéről, vagy a karácsonyi ajándékba vett hajszárítóról. Mert nyilvánvaló, hogy hajszárítóra minden cégnek szüksége van.

Több helyen találkoztam azzal, hogy megpróbáltak meggyőzni, hogy enélkül nem lehet az ő iparágukban működni, mert az adók elvinnének mindent. Nos, az adók mindenhol jelen vannak, senki nem mondta, hogy alacsonyak, de ha te is ebben a cipőben jársz, akkor neked az árazásoddal van problémád, nem az adókkal. Esetleg nem jól készítetted el az üzleti tervedet.

Miért probléma, ha keverednek a pénzügyeid?

Eleinte semmi problémát nem fogsz felfedezni, és akár éveken át fog ez az idilli állapot tartani. Ám amikor hitelt szeretnél felvenni, amikor növekedni szeretnél akárcsak annyira, hogy a konkurenciával lépést tarts, vagy a következő generációnak szeretnéd előkészíteni a helyet, akkor rájössz, hogy gyakorlatilag lehetetlen szétválasztani a céges és a magán pénzügyeket. A céged valójában értékelhetetlen, ezáltal nem piacképes, és lehet, hogy a bank is nemet mond a káoszra.

Mi lehet a megoldás rá?

Legegyszerűbb, ha ellenállsz a csábításnak. Ha növekedni szeretnél legalább annyira, hogy a cégedet a következő generációra tudd hagyni, akkor meg kell tanulnod szétválasztani a tulajdonosi, az ügyvezetői és minden más szerepkört. Te mit tennél, ha az alkalmazottad belenyúlna a céges kasszába? Valószínűleg nem hagynád szó nélkül. Legyél magaddal is ugyanilyen szigorú.

Megoldásként akár a teljesen elektronikus fizetés vagy a készpénz esetén a külön pénztárca lehet rá a megoldás. A költségvetés készítése és használata is sokat tud segíteni abban, hogy mennyinek is kell(ene) lennie a céges kasszában.

Vagy nincs tervezett költségvetés, vagy nem követik azt

A vállalkozás pénzügyei a költségvetésre támaszkodnak, amit rendszeres időszakonként az üzleti terv részeként tervezel meg. Ekkor nézed meg, hogy merre is szeretnél haladni, és azt miből szeretnéd megvalósítani.

Egy megfelelően elkészített és használt költségvetéssel a likviditási gondjaid is megoldódnak (vagy legalábbis nagyban csökkennek), és könnyebb elkerülni a magán és a vállalati pénzek keveredését.

De sok vállalkozó figyelmen kívül hagyja a költségvetés készítésének, no meg betartásának fontosságát.
Ha nem készíted el még a vázlatos tervet sem, akkor is lesznek üzletkötéseid, lesznek bevételeid, de a dolgok a maguk módján alakulnak. Ez pedig nem feltétlen előnyös a számodra.
Akármennyi időt is szántál egy teljesen reális költségvetés elkészítésére, az nem biztosítja az üzleti sikert, ha nem használod fel.

Hatékonyan kezelheted az üzleti bevételek/kiadások alakulását, ha valós időben követed a pénzügyeid alakulását.

A költségvetés elkészítése lehetővé teszi, hogy a pénzeszközöket oda irányítsd, ahol elengedhetetlen a jelenléte, és ezáltal kezeld a vállalat termelékenységét akadályozó problémákat.

Váratlan kiadások

Vészhelyzet mindig akadhat, ezért is van kitalálva a vésztartalék fogalma. Ha nem számolsz a váratlan kiadásokkal (azaz nem várod a váratlant), az könnyen boríthat minden mást.

Nem számít, hogy mennyire terveztél precízen, amikor a költségvetésnél tartottál, ha nem különítesz el amolyan pufferként egy bizonyos tartalék összeget (ennek mértéke nyilván a cég nagyságától is függ), akkor szerencsétlen esetben azt a céged egésze fogja megsínyleni. Ehhez pedig nem kell, hogy te hibázz, elég egyetlen külső körülménynek megváltoznia.

Elégtelen mennyiségű működő tőke

Kezdjük azzal, hogy mit jelent a működő tőke fogalma.

Ez az a pénzmennyiség, amire egy vállalatnak a működéséhez szüksége van. Ebből fizeti a számláit, a munkavállalóit, a beszállítóit. Ha nincs elég pénz a kasszában, akkor valakit nem fogsz tudni kifizetni.

Elemezd az üzleti bevételeidnek és kiadásaidnak az arányát és időbeli eloszlását, hogy elegendő működőtőkét tarts fenn a vállalat túlélésének finanszírozásához. Emellett nyilván figyeld a kiadásaidat. Hiába áll elegendő pénz (most még) a rendelkezésedre, ha a kiadások túlzottan magas szintje gátolja a növekedésedet.

A hitelek helytelen használata

A hitel egy eszköz, és mint minden eszközt, ezt is meg kell tanulnod használni. Itt a jellemző hiba a skála két végpontja

Mindent saját magad finanszírozol

Egy startupnál még természetes, hogy saját magad teremted elő a szükséges induló tőkét. Ez a te álmod, a te „sokadik gyermeked”. Ezt a szakaszt kinőve a modern vállalkozóknak rendelkezésére áll a hitel, mint lehetőség.

Több pénz = Nagyobb fordulat

Ha több pénz áll a rendelkezésedre, akkor nagyobb lélegzetvételű terveket is megvalósíthatsz. Mindezt sokkal hamarabb, mint ahogy azt saját erőből tudtad volna megtenni.

Túl sok adósságot használsz

A skála másik vége, ha túl sok idegen tőkét használsz. Idehaza nem jellemző még, hogy kötvényt bocsátanának ki a vállalatok, így ez az idegen tőke leggyakrabban a banki hitel. Bár a hitel, mint plusz forrás, lehetővé teszi a gyorsabb növekedést, de az agresszív finanszírozási stratégiának is megvannak a maga költségei. Ezeket akkor is ki kell fizetned, hogy ha a cég gyengébb teljesítményt tud nyújtani akár önhibádon kívül is. Egy magas adósságállomány pedig a cég likviditását veszélyeztetheti a szűkösebb időszakban.

Munkaerő

A munkaerővel kapcsolatban sok-sok probléma léphet fel.

A pénzügyi vonalnak nincs sok értelme, ha téged emberileg utálnak a dolgozóid, és a lehető legnagyobb fluktuációt a személyes jelenléted okozza. Hogy mivel válthatod ki ezt? A teljesség igénye nélkül lássunk néhányat:

  • Következetlenség: hétfőn még teljesen más irányt jelölsz meg jóként, mint kedden. Egyszerűen nem tudják megfejteni, mit is akarsz.
  • Főnök kedvence: senki nem szeret más helyett dolgozni, pláne nem úgy, hogy az elismerést a főnök kedvence kapja.
  • Túlterheltség: itt a tervezetlen munkaerő gazdálkodás okozta túlterheltségről beszélek, amikor mindig elvárás a túlóra, persze pusziért.
  • Kommunikáció hiánya: sok helyen látni, hogy a főnök egó kérdést csinál abból, hogy ő jó főnök, és nyilván mindent tud. Ha nem kérdezed meg a munkatársaidat, hogy őket milyen cél érdekli, mit tartanak a saját életükben fontosnak, akkor könnyen olyan helyzetben találhatod magad, hogy hálát vársz egy amúgy számukra értéktelen dologért.
  • Határok hiánya: a munkaköri leírást jellemzően a „Minden egyéb” sort teszi ki sallangokkal körítve? Ha nincs egy szervezeti szabályozásod (írásban), ha nem oktatod le a kollágáknak, hogy kinek mi a feladata és felelőssége (akkor is, ha szerinted mindenki mindent tud), akkor az belső feszültségekhez fog vezetni.

Látod, hogy ezek a tételek akkor is megoldhatóak, hogy ha egyetlen fillért sem szánsz a szervezeti fejlesztésre. Ezzel máris sokat tettél a céged stabilitásáért.

A munkaerővel kapcsolatban erőteljesen megjelennek a költségtényezők is, lévén, hogy a bértömeg az egyik leghangsúlyosabb kiadás egy cég életében. De hogy mit is tehetsz annak érdekében, hogy ezt hatékonyabbá tedd?

Természetesen a bérrendezés is fontos tud lenni. Ha te jóval kevesebbet kínálsz, mint a versenytársaid, akkor nagyon meg kell indokolnod, hogy miért is dolgozzanak nálad. A bérversenyt viszont el kell kerülnöd. Ez szükségtelen terhet ró a cégre, és gyakorlatilag lehetetlen visszavonni, ha a dolgozó mégsem nyújt számodra minőségi munkát.

Többek között az alábbiak használatával tudod ezt megtenni:

  • Béren kívüli juttatások, cafeteria
  • Egészségbiztosítás
  • Munkatársak fejlesztése (akár pénzügyi kultúrájának növelése)
  • Tőkegyűjtés a munkavállaló számára fontos célra (pl. nyugdíjtőke felépítéséhez nyújthatsz segítséget)
  • A bértömegre szánt tőke (egy részének) dolgoztatása, hogy a hozamok által is tudd a dolgozót bónuszokban részesíteni

Ezek nem újkeletű témák, kidolgoztunk rá egy megoldást. Ha téged is érint a kérdéskör, akkor írj nekünk a Kapcsolat menüpontban, vagy a kicsivel fentebb található űrlapon keresztül, hogy megnézzük, hogyan tudsz hatékonyabban egyről a kettőre lépni.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTPS-sütiket használunk a jobb működésért.