Barion Pixel

Vállalkozások stabilitása

Pénzügyi stabilitás a vállalkozások számára

Papíron gyorsan vállalkozóvá bárki válhat bárki. Ám az már nem ennyire egyszerű, hogy a céged meg is maradjon, mi több, fejlődjön és hosszútávon is prosperáljon. Ennek oka nagyon egyszerű: érdemben sehol sem tanítják. Ennek a cikknek a célja, hogy ezt egy kissé megkönnyítse a számodra.

Vállalkozások stabilitása

Miért a pénzügyi stabilitás a fő fókusz?

Mert pénzügye minden cégnek van, függetlenül attól, hogy termel vagy szolgáltat. Ha a pénzügyi rész rendben van, minden más is könnyebben megy.

Tartalomjegyzék:

Bevezető

Majd a könyvelőm megoldja

A számviteli beszámoló, mint a vállalkozás műszerfala

A vállalkozás likviditásának javítása rövidtávon

A vállalkozás likviditásának javítása hosszútávon

Pénzügyi tervezést igénylő kérdések

Osztalékkivétel

Céges biztonság megteremtése

Munkaerőmegtartás

Mi az, amivel mindenképp rendelkezned kell?

Zárszó

 

Növekszel vagy elfogysz, nincs más út

Bár vállalkozóként nem lehet számodra ismeretlen terület a versenyszféra, de azt tudnod kell, hogy ahhoz, hogy a céged létezzen 5-10-15-20 év múlva is, nem elég, ha most stabilan működik. A stabilitás ugyanis ebben a szférában nem más, mint egy lassú csökkenés. A stabilitással csak szépen lassan elsorvadsz, mert a fejedre nőnek a versenytársak.

A világ változik, a gazdaságot a fejlődés hajtja. Ha lépést szeretnél tartani a környezeteddel legalább annyira, hogy életképes maradj vagy inkább prosperálj, akkor nincs más megoldás, mint növekedési pályára állítani a cégedet. Ez pedig nem megy másképp, mint tervezéssel és hozzáértéssel.

Majd a könyvelőm megoldja a pénzügyi kérdéseket

Sok vállalkozó fejében az van, hogy ha pénz, akkor az a könyvelő dolga. Ezáltal kiesik a képből az összes pénzügyes, az összes tényleg jól felkészült pénzügyi tanácsadó, és minden más, pénzügyi terület képviselője. Ahhoz, hogy értsd a kérdést, kezdjük a kérdést megfordítva.

Mi a hasonlóság a pénzügyes és a könyvelő között?

Ahhoz, hogy megfelelő szintű munkát tudjanak letenni az asztalra, mind a kettőnek sokéves tanulásra és gyakorlatra van szüksége, így első hasonlóságként kimondhatom, hogy mindkét területen kitűnő szakembereket találsz.
Mivel mindketten hozzátehetnek a céged sikeréhez, így ez is közös. Jó esetben nem csak az a közös pont, hogy ugyanaz a cég a megbízójuk, hanem az is, hogy egymással is tudnak kommunikálni.
Mi több, mind a kettő a céged pénzügyi stabilitásának növelésében érdekelt.

Ám mégsem ugyanaz a kettő, így nézzük meg a fő kérdést.

Mi a különbség a könyvelő és a pénzügyes között?

A könyvelő feladata

A könyvelő fő feladata, hogy egy átfogó képet tudjon adni a céged jelenlegi helyzetéről. A számviteli beszámolót olvasva egyértelműen meg kell tudnia mondani, hogy most (vagyis pontosabban a beszámoló készítésének időpontjában) miből mennyi áll a rendelkezésedre. Mennyi pénzed van, mekkora a kötelezettséged, stb.
Azt is meg kell tudnia mutatnia, hogy a múltban milyen események voltak azok, amik ide vezettek.

  • Eladtál valamit? Nyilván nőtt a készpénzállomány.
  • Vásároltál valamit? Amellett, hogy kevesebb lett a pénzed ott és akkor, nyilván (vagyis nagyon remélem) a vállalkozás érdekében vetted azt a valamit. Hosszabb távon ez oda vezet, hogy előnyösebb a helyzeted, mint korábban volt
  • Tönkrement a készleted és ezért selejtezni kellett? Akkor már megvan, hogy miért kellett mindent elölről indítani a gyártósoron, növelve ezzel az átfutási időt meg a költségeket.

Ahogy látod, a könyvelő a múltban történt eseményekkel foglalkozik egészen a jelen pillanatig, esetleg megkérdezheted tőle, hogy ha ezt és ezt teszed, hogyan fog hatni a céged pénzügyeire.

A pénzügyes feladata

A pénzügyes a könyvelő munkájában a jelen pillanat eseményeinél kapcsolódik be. Ha már látja, hogy most hol tart a céged (lásd mennyi pénzed van, mekkora a kötelezettséged, stb), akkor meg tudja tervezni a következő lépést, ami elvisz téged abba a pontba, amit 3-5-10 évre tűztél ki.

  • Szeretnéd a likviditásodat növelni? Az mindig előnyös, ha tudsz fizetni, ehhez viszont eszközök kellenek.
  • Végre nem csak azért dolgoznál a cégedben, hogy elfoglald magad? Erre találták ki például az osztalékot.
  • Bővítést szeretnél? Több dolgozó = Nagyobb költség, de egyben nagyobb bevételi lehetőség is. Feltéve, ha nem azért teszel így, mert mindenki más is ezt teszi.

Röviden tömören, a pénzügyes viszonylag kevésbé megy bele a múltban történtekbe (csak a még élő szerződések erejéig), inkább a jövőbeli eseményekkel foglalkozik. Onnantól, hogy ezek megvalósultak, a számlát vagy más bizonylatot átadod a könyvelőnek, ahonnan már ő fogja továbbvinni.

Mi történik, ha mindent a könyvelőre bízol?

Ugyanazt bocsátanám itt előre, mint amit két ponttal fentebb már leírtam: mind a könyvelő, mind a pénzügyes kitűnő szakember. A saját területén. Ebben a pontban nem a könyvelőket „fikázom”, csak arra szeretnék rávilágítani, hogy mi történhet a cégeddel, ha te magad elköveted azt a hibát, hogy kevered a dolgokat.

Elképzelhető, hogy van egy nagyon talpraesett, mindenhez értő, mindent átlátó, időmilliomos ráadásul energiabomba könyvelőd. Eddig találkoztam ilyennel vagy 2-vel, úgyhogy nincs kizárva. Ekkor te megütötted a főnyereményt, mert gyakorlatilag sok szakembert kapsz 1 áráért.

Ám ne feledd: A könyvelő azért tartozik felelősséggel, ami az ő saját szakterülete. Amennyiben nem ő az egyik ügyvezető, akkor ne várd el tőle, hogy az ügyvezető szerepkörét (és felelősségkörét) is felvállalja.

Mit fog lépni egy „normál” könyvelő, ha rátolsz mindent?

  • Le tudja könyvelni a céges biztosításokat? Fantasztikus, de ettől még a biztosítási jog, a szerződések apróbetűi nem az ő asztala, nem tudja megmondani, hogy kell-e neked másik szerződés. Ha felelősen akar eljárni, akkor nem hoz ebben helyetted döntést.
  • Számot tud adni arról, hogy mennyi árfolyamnyereséged volt? Ez is fantasztikus, de ettől még nem lesz belőle bróker, nem ad befektetési tanácsot. Ám ha mégis tőle várod, akkor sosem lesz egyetlen befektetésed sem.
  • Meg tudja mondani, hogy mennyi pénzed van a bankszámlán? Mondjuk ez neked is megy, de ettől még nem fogja megmondani, hogy év végén mi várható.

Ahogy látod, egy könyvelőnek a számvitel területén kell pengének lennie.

Mi lesz a cégeddel, ha a könyvelőd hoz döntést?

Láttam már ilyet többet is. A cég érdemben csak vegetált. A könyvelő ugyanis mindenre nemet mondott.

Mi volt itt a hiba?

  • Nem értett az összes területhez
  • Segítséget sem kapott sehonnan
  • A céges terveket (ha egyáltalán voltak) nem ismerte
  • Semennyire sem volt ösztönözve a változtatásra, még egy köszönömöt sem kapott, ám ha hibázott, már egyből fennállt, hogy vagy a megbízója, vagy a törvényhozó előveszi.

Ez alapján te mondanál bármire is igent? Szerintem nem.

Azzal nincs gond, ha te nem értesz mindenhez, elvégre neked az a dolgod, hogy a saját szakterületeden állj helyt. De ezek egy pénzügyes területei, használd az ő tudását, ha ezekre a területekre tévedsz.

Nézzük, mi az, ami akár neked, akár a pénzügyesnek segítség lehet:

A számviteli beszámoló, mint a vállalkozás műszerfala

A számviteli beszámoló elkészítése nem kérdéses. Nem mondhatod, hogy idén mégsem készül nálad, mert törvényileg kötelező. Szerencsére ez az, amiben teljes mértékben támaszkodhatsz a könyvelődre. Ám az, hogy elkészül, és az, hogy te is használod, két külön fogalom.

A számviteli beszámoló és a pénzügyi stabilitás

Te, mint a cég vezetője veszed ennek a dokumentumnak a legnagyobb hasznát. Legalábbis akkor, ha tudod, hogy mit kell rajta nézned.

Mit olvashatsz ki a beszámolóból, és hogyan használhatod?

Ezt láthatod Ezt mutatja
A nyereség (Mérleg szerinti eredmény) éves alakulása Egyre soványabb vagy hízik a céged?
Likviditási mutatók Csak hosszútávon néz ki szépen a céged, vagy fizetni is tudsz?
Hatékonysági mutatók Erős vagy, vagy erőlködsz?
Tőkeszerkezeti mutatók Mennyire válságálló a céged?
Jövedelmezőségi mutatók Ferrari vagy Trabant ereje hajtja a céged?
Vertikális mérlegelemzés Minek köszönhetted a nyereséget / veszteséget?
Horizontális mérlegelemzés Vajon ami eddig eredményt termelt, termel még mindig?

 

Lehet, hogy ez a műszerfal kevésbé felhasználóbarát, és nehéz belőle kimolyolni azt, ami számodra érték. Nem véletlen, hogy a felmérések szerint a cégvezetők nem nagyon tudják felhasználni az ebben olvasottakat a döntéseik előkészítéséhez, és emiatt is jelöli meg a „részletek elégtelen szintjét”, mint legfőbb problémát a döntéseik előkészítéséhez.

Ám itt jön a vállalkozásfejlesztés szerepkörében a pénzügyi szakember. Aki a számok száraz nyelvét lefordítja, és annyit mond neked, hogy „Figyelj, mert az irány ide vagy oda visz. Ha nem akarod, ezt és ezt tudod tenni.”

Hogyan javítsd a pénzügyi stabilitást?

A cikk elején már volt arról szó, hogy a pénzügyi szakember ott kapcsolódik be a céged életébe, ahol már tudja, hogy hol tartasz most. Ezt pedig pont a beszámolóból olvashatja ki.

A vállalkozás likviditásának javítása rövidtávon

A legelső, még mielőtt bárhova is lépnél, hogy legyen miből lépned. Ennek egyik alapköve a tartalékképzés, és ennek kezelése.

A tartalékképzés

A tartalékképzés leginkább a magánszemélyeknél is ismert vésztartalékhoz hasonlít. Kissé hasonlóan, ám mégis máshogy működik.

A hasonlóság a céges tartalék és a vésztartalék között

A cégeknek is szükségük van arra, hogy akkor is fizetőképesek maradjanak, ha a bevételeik teljesen leállnak. Ezt láthattad sok cég esetében például a covid karanténja alatt. Ha a céges tervezésben azt határozod el, hogy a bankszámlád egyenlege nem mehet valahány forint alá, akkor mindig lesz mozgástered. Ezt így leírni könnyebb, mint megvalósítani, ám ha tervezetten haladsz, akkor nem lehetlen. Tartsd szem előtt, hogy mindig legyen annyi lehetőség és lendület a cégedben, hogy tudj fizetni akkor is, ha 3-4 hónapig semmilyen pénz nem áll a házhoz.

Az eltérés

Vegyünk egy optimális esetet, amikor van a bankszámládon annyi pénz az év elején, amiből egy év végi fejlesztést szeretnél finanszírozni, vagy „simán” csak van. Tudod róla, hogy nem a napi likviditásodhoz kell az a néhány (tíz)millió forint. Ekkor ezt a céged javára is fel tudod használni.

Bónusz kérdés: Mit gondolsz, az Apple miért tud bármikor lépni, és akár komplett cégeket felvásárolni? (Nyilván azon kívül, hogy mára már brutál naggyá hízott.) Ha itt arra tippeltél, hogy volt miből lépnie, mert volt tartaléka, akkor jól tippeltél.

Megoldás?

Dolgoztasd a pénzedet! Azáltal, hogy a bankszámládon pihenteted a pénzedet, csak a bank fog hízni, neked ebből nem ad egyetlen krajcárt sem. Ám van lehetőséged arra, hogy rövidtávon is jól járj. A pénz is dolgozzon, és szükség esetén hozzáférhető maradjon.

Mondhatod, hogy a hozzáférhetőséget úgyis el tudod érni, ha tényleg a bankszámládon pihenteted a pénzedet. Ekkor tényleg hozzáférhetővé válik, az infláció viszont rontja annak vásárlóerejét. Épp ezért, a veszteségek minimalizálása érdekében célszerű egy olyan irányt választanod a pénzednek, amely rövidtávú célokra van optimalizálva.

A cash flow tervezés

A rossz likviditás, azaz ha nem tudsz időben fizetni, az előbb-utóbb a csőd tuti receptje. Gondolj bele, te hogyan állnál hozzá egy olyan valakihez, aki új megrendelést ad le, de a lejárt számláit sem fizette még ki?

Lehet, hogy most úgy gondolod, hogy te mindig csak addig nyújtózkodsz, amíg a takaród ér, vállalkozóként is akár extra konzervatív vagy, így veled ilyen helyzet nem fordulhat elő. Akkor most mondok neked egy rossz hírt: ha a vevőiddel történik valami, mondjuk nehéz helyzetbe kerülnek, előbb-utóbb hozzád is begyűrűzik az ő problémájuk.

A megoldás az üzleti tervedben van, méghozzá a pénzügyi résznél.

A cash flow tervezés nem más, mint a bevételek és kiadások áttekintése. Az, hogy átgondolod, mikor mennyi jön be, és a meglévőből mikor mennyit kell fizetned. Amikor ezt átnézed, fogod látni, hogy kijön-e a matek.

Az, hogy látod a pénzáramlásokat, lehetőséged nyílik több mindenre is. Ilyenekre például:

  • áttekinteni a saját árazásodat
  • kiszelektálni a veszteséges, vagy kevésbé nyereséges termékeket, hogy a legtöbb erődet ne ez vigye el
  • okot adni a vevőknek arra, hogy korábban fizessen.
Az árazás

Az árazásról könyveket lehet írni, amit itt és most nem teszek meg. Amit viszont megteszek, hogy felhívom a figyelmedet arra, hogy nem muszáj a tömegek után menned.

Bár vannak olyan termékek, amiknél nagyon szűk a lehetőséged (pl. törvényi szabályozás miatt), ám ha ittál már ásványvizet / kávét / bármit a standard ár többszöröséért, akkor tudod, hogy miről beszélek.

A vevők

Remélem nem mondok újat, ha azt mondom, hogy a vevőkből, az ő pénzükből élsz. Ha láttál már nagyon sok lejárt számlát, akkor nem kell magyaráznom, hogy miért is kell időbeli, minél korábbi fizetést elérned a vevőknél.

Ám ennél is továbbmegyek. Ha már pénzügyi stabilitás, akkor a legolcsóbb finanszírozás a 0%-os hitel. Ezt pedig a legelegánsabban nem bankon keresztül éred el, hanem a vevőkön keresztül. Ha a termék még le sincs gyártva, de még az alapanyag sincs megrendelve, de a pénz a vevőtől már a számládon, akkor nem kérdés, hogy a te pénzügyi stabilitásodat nem fogja ez rommá terhelni. (Ennek eléréséhez nyilván okot kell adnod a vevőnek arra, hogy ezt meglépje, no de erre való többek között a marketing és az árazás kialakítása, hogy ezt megoldja.)

A veszteséges termékek kiszűrése

Lehet, hogy valamikor réges régen még rendben volt egy termékeden (esetleg a fő termékeden) az árrés, ám azóta a gyártási költségek megemelkedtek. Ha olcsóbb nem gyártani, vagy jobban megéri valami mást gyártani, akkor inkább tedd meg.

Próbáld ki te is!

A break even-ről már hallhattál. Bár egy cég jellemzően nem elkülönülten áraz, hanem inkább termékcsoportonként jár el, de itt megnézheted, hogy a te kiválasztott termékednél mit kell tenned ahhoz, hogy ne legyél veszteséges.

Fedezeti pont (Break-even)

A break-even a közgazdaságban az a pont, ahol a költségek és kiadások megegyeznek, így a vállalkozás sem veszteséget sem nyereséget nem termel.

Fixköltség (az adott időszakra) Ft
Változó költség (darabonként) Ft / db
Várható értékesítési mennyiség (darabszám) db
Ár (darabonként) Ft / db

Eredmény

Profit (összesen) Ft
Profit (darabra vetítve) Ft / db
Break-Even ponthoz szükséges értékesítési mennyiség az adott áron Ft
Break-Even ponthoz szükséges eladási ár az adott értékesítési darabszámnál Ft


A vállalkozás likviditásának javítása hosszútávon

A vállalkozás likviditását az előző pontban már megnéztük rövidtávon. Előnyös azonban, hogy ha ugyanezt hosszútávon is, éveken, akár évtizedeken keresztül is meg tudod tenni. A 7 vállalati pénzügyekről szóló, nagyon alapvető buktatókról korábban már olvashattál. Ám bízom benne, hogy ennél azért magasabb szinten működteted a cégedet.

Hitelek és faktorálás, mint eszköz

Amikor vállalati hitelben, például beruházási hitelben, lízingben gondolkodsz, azzal nem teszel mást, mint valaki más pénzét használod a saját céljaid eléréséhez. Bár egy hitelfelvételt mindig alaposan át kell gondolni, ám egy vállalkozásnak megvan az az előnye, hogy termeljen. Közel sem lehetetlen, hogy a hitelre vett eszköz már rég kitermelte a saját árát, mi több, akár egy még újabbra cserélted annyi idő alatt, míg saját finanszírozással az első gépre meg lett volna a pénzed.

Ezáltal a céged termelékenysége és jövedelemtermelő képessége növekszik, ami nyilvánvalóan hatással lesz a likviditásra is.

Az előző pontban szó volt arról, hogy adj okot a vevőidnek, hogy korábban fiziessenek. Vannak esetek, amikor ez nem nagyon jön össze vagy nem is életszerű. Ekkor  a faktorálás lehet számodra megoldás.

Ez az a módszer, amikor a még le nem járt számlák értékének jó részét hamarabb megkaphatod. A már megkapott pénzt pedig fel tudod használni. (A faktorálást a saját árrésed és egyéb lehetőségeid függvényében használd!)

Céges vagyonkezelés

Mit tud a céges vagyonkezelés? Vagy kérdezhetem azt is, hogy mit tud ahhoz képest, mintha te magad mondjuk céget fejlesztenél.

Egy másik bevételi lábként is értelmezhető, amit nagyon sok irányban fel tudsz használni. Ilyenekre gondolok, mint pl.:

  • egy későbbi fejlesztés / növekedés tőkeszükséglete
  • tervezett osztalékkivétel
  • céges vagyonból saját nyugdíj felépítése
  • munkatársak megbecsülése, a hozamok által kissé könnyebben
  • biztonsági háló, hogy olyankor is lehetőséged legyen egyensúlyban maradni, amikor a fő tevékenységi köröd stagnál

Bár mindenkinek a saját cége a leginkább ismert és jó esetben az ide irányított pénz hoz a legtöbbet, de szerintem neked sincs arra garanciád, hogy mindig futni fog a szekér. Ha a saját üzletmenetednél porszem kerül a gépezetbe, akkor is van arra lehetőség, hogy innen pénzt hozz vissza.

És még valami.

Megfelelően használva olyan esetekben is biztonságban tudhatsz pénzeszközöket, amelyeknél fontos, hogy növekedjen, de rajtad kívül senki más ne férjen hozzá.

Pénzügy tervezést igénylő témák

Az eddigiekben megnéztünk több irányt is, amivel a helyzetedet változtathatod. Ám sok 1 éves terv nem vezet pont ugyanoda 5 év alatt, mint egyetlen 5 éves, így a következő témákat jellemzően célszerű alaposabban is átgondolni.

Az osztalékkivétel

Az osztalék ismerős lehet a számodra, hogy ha részvényekről van szó. Ekkor egy részvénytársaságból (azaz egy cégből) a tulajdoni hányadod arányában kaphatsz osztalékot. Ám ez nem csak a nagyvállalatokra igaz, hanem már egy bármennyire kicsike kft esetében is igaz.

Tulajdonosként a cég az egyik legnagyobb befektetésed, lévén, hogy ide is a saját pénzedet tetted bele. Ha pedig ügyvezetői szerepkört is ellátsz, akkor pedig a cég egyik legfontosabb embere vagy. Sok esetben viszont ez pont abban jelenik meg, hogy csak a feladatok sokasodnak, ami az indulásnál még rendben is van, hosszútávon viszont nem célszerű.

Megfelelő átgondolással és tervezéssel saját magadnak osztalékágon is kivehetsz annyi osztalékot, ami a privát vagyonod épülését szolgálja. Ezt nem muszáj minden évben osztalékként kivenned, lehet úgy döntesz, hogy elkülöníted cégen belül, és pl. 5 évente veszed ki. (Privát vagyonnal akkor is célszerű rendelkezned, ha amúgy most még mindent céges számlára kérsz, elvégre a kiszállási stratégia egyik alapkövét építed így fel.)

Amit ilyenkor át szoktak gondolni:

  • mekkora összeget szeretne saját magának felépíteni a cégen kívül
  • mikorra szeretné ezt a számláján látni
  • mekkora az az összeg, amit a cég elbír anélkül, hogy a működését akadályozná

Céges biztonság

A biztonság, mint olyan, elég széleskörű téma, és hogy ne legyen olyan egyszerű, folyamatosan változhat. Ami viszont nem változik, hogy jellemzően ugyanazokkal az eszközökkel lehet elérni a megfelelő szintet.

Biztosításokon keresztül

Egy megfelelő vállalati biztosítás lehetőséget ad neked arra, hogy az üzemszerű működés felborulásakor se boruljanak az üzleti tervek, elvégre a kieső bevételt vagy kárt megtéríti a pénzintézet. A leggyakrabb biztosítások itt pl.:

  • vagyonbiztosítás
  • flottabiztosítás
  • felelősségbiztosítás
  • egészségbiztosítás

Tőkeképzés

Egy cég életében is kitűzhetsz olyan célokat, hogy legyen elegendő tőkéje. Mivel ez a tőke a cégé, egy célhoz kötött hitellel szemben arra használod, amire csak szeretnéd. Ráadásul sokkal gyorsabban a rendelkezésedre áll.

Ezt a szintet viszont el kell érned, így a céges biztonság egyik alapköve, hogy egyrészt képezz tőkét, másrészt tudd, hogy azt hogyan is kell kezelned.

Tudás

A tudás is egyfajta tőke, ami a pénzhez hasonlóan segítheti a későbbi gyarapodást (vagy a hiánya akár károkat is okozhat). Akár a saját, cégvezetői kompetenciádra, akár a munkatársaid tudására gondolsz, mind a kettő növeli a céged biztonságát. Elvégre ekkor nem a véletlen műve lesz egy döntés.

Hogy konkrétabban is megnézzük, milyen tudás is az, amire támaszkodni tudsz:

A cég külső kommunikációs folyamatai

Erről már volt szó a Hogyan segít a honlap? című interjúban.

Ez nem más, mint a vevők megtalálása és a vevőkkel történő kapcsolattartás módja. Ha ez káosz, és előtted sem ismert, hogy elvesznek megrendelések, akkor nyilván dolgozhatsz napestig.

A belső folyamatok

Szintén készítettem egy interjút a működésfejlesztésről.

Sok helyen látni ugyanis, hogy fejetlenség uralkodik, és egy talpraesett munkatárs akár ideiglenes kiesése miatt kártyavárként omlik össze minden. Ha nem szeretnél 1 feladatért 3x fizetni, akkor előnyös számodra ez az ismeret.

Ismeret a vállalkozással kapcsolatban

Mármint általánosságban. Ahhoz, hogy olyan döntéseket tudj hozni, amelyek nyereséget termelnek a vállalkozásnak, tudnod kell, hogy mik is ezek, valamint valamilyen prioritást is fel kell tudnod állítani.

Ezekről az ismeretekről itt is olvashatsz, valamint a Silver Moon képzési portálján is.

A munkaerőmegtartás

Az általános vélekedés szerint ha vonzóvá szeretnéd tenni a munkavállalók körében a cégedet, adj magasabb bért, mint a konkurencia. Ám ezzel a nézettel van néhány icipici probléma.

A munkabér adóvonzatait nem hiszem, hogy magyaráznom kell. Az egyik legnagyobb terhet itt fizeted meg. Emelhetsz bért a végtelenségig, de mindig lesz, aki tőkeerősebb lesz nálad. A dolgozó viszont „cserébe” a béremelés után 3 hónappal már nem is nagyon fog erre a gesztusra emlékezni.

Statisztikák szerint sokkal vonzóbb egy olyan munkahely, ahol a béren kívül / felül mást is kap az ott dolgozó. Ez pedig neked is előnyösebb, elvégre személyre tudod szabni és probléma esetén vissza is tudod vonni.

Kidolgoztunk egy munkaerő-megtartó programcsomagot, ami kész megoldásokat kínál ezzel kapcsolatban. Ha számodra is megoldandó kérdés ez, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot.

Mik azok a megoldások, amivel optimális esetben rendelkezned kell?

Egy vállalkozás életét sok irányból közelíthetjük meg. A számomra a pénzügyi fenntarthatóság a fontos, így tapasztalatom szerint a következőkre célszerű fókuszálnod:

Diverzifikáció

Ahogy a bölcs mondás is tartja: ne tartsd az összes tojásodat egyetlen kosárban.

Bár mindenkinél a saját cége a legnagyobb befektetése, de vállalati területen diverzifikáció kissé tágabban is értelmezhető, mint egy klasszikus befektetésnél. Itt megoszthatod például:

  • a bevételi ágakat: erre való a cégvagyon menedzsment, hogy akkor is tudj mire támaszkodni, jöjjön pénz a cégedbe, ha a bevétel elapad
  • időbeli megosztás: a pénzügyi tervezés által nyújtott eszközökkel össze tudod hangolni, és egymást segítve tudod megvalósítani a rövid-közép-hosszútávú céljaidat
  • kockázatok megosztása: ez már a következő pont

Védőháló

Biztosítások széles köre veszi át azt a rizikót tőled, hogy egy káresemény romba döntse a teljes vagyonodat. Ekkor nem teszel mást, mint nagyvonalúan átengeded a biztosítónak azokat a kockázatokat, amelyek vagy gyakran okoznak kellemetlenséget (pl. viharkár) vagy ritkán történnek meg, de akkor nagyot ütnek.

Munkatársak megbecsülése

Remélem sejted, hogy a vállveregetés manapság már kevés, a túlzott béremelés pedig előbb-utóbb kizsigerel. Statisztikák sora mutatja, hogy szívesebben választják a dolgozók azt a céget, ahol a béren kívül mást is kapnak. Ennek nyilván csak akkor van értelme, ha te magad is jól jársz vállalkozóként.

Ezt a kérdést oldják meg a lojality programok.

Likviditás

A vállalkozás léte múlik azon, hogy tud-e lépni időben az egyes piaci kérdésekre. Nem csak az a kérdés, hogy mekkora vagyonnal (épületek, gépek, stb) rendelkezik egy cég, hanem az is, hogy ha fizetni kell, akkor időben ki tudja-e fizetni a számláit függetlenül a piaci körülményektől.

Ez viszont tervezhető, mi több, időtávot is lehet hozzá rendelni.

Kiszállási stratégia

Akkor is fontos, ha a következő életedben is ennél a cégnél szeretnél dolgozni. Ezt a pontot kipipálva nyugodtabban tudsz a kérdésekhez hozzáállni, és biztosra veheted, hogy a céged hatékonyabban működik. Miért is mondom ezt?

  • Miről szól a kiszállási stratégia? Arról, hogy bármikor mondhasd azt, hogy eladod a cégedet.
  • Mikor tudod eladni? Ha átláthatóan, és nyereségesen működik.

Még ha nem is adod el, de ez a lépés adja meg azt, hogy jól működő gépezetként termeljen.

Zárszó

A vállalkozások irányítása mindig kihívást jelent. Ám nem vagy egyedül. Sem a kihívásaiddal, sem azzal, hogy ezt meg kell oldanod. A megoldások tekintetében javasolt, ha a megfelelő szakember segítségét kéred, mivel így időt és energiát, ezzel együtt pénzt spórolsz. Ám azt ne feledd, hogy a saját cégedet, a saját céljaidat te magad ismered a legjobban.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTPS-sütiket használunk a jobb működésért.