Hogyan válassz biztosítót, hogy te is jól járj
Egy kötelezőnél még nagyon könnyű szint, ott 1 évre kötelezed el magadat, ugyanazt kapod mindenhol, úgyhogy ott az ár a döntő. De mi a helyzet a többivel?
A biztosító kiválasztása nem egyszerű, mi több, vannak jellemző hibák. Sokkal könnyebb volt a ’80-as években, amikor volt 1 darab állami szereplő. A kérdés akkor könnyű volt: Kell, nem kell, mert mennem kell.
Manapság viszont ennél azért jóval bonyolultabb a helyzet. Amikor a biztosítótársaságokat kezdtem számolni, 26 piaci szereplőig jutottam, és ebbe nem számoltam bele, ha valaki külön cégként (nem pedig ágazatként vagy divízióként) kezelte az élet és a vagyon üzletágat. Ezt pedig nehezíti, hogy akár magánszemélyként, akár cégként nagyon sok biztosítás közül választhatsz, sok közülük akár befektetéssel is kombinálva lehet.
Ebben az esettanulmányban az ügyfeleink által leggyakrabban elkövetett hibákat és kérdéseket nézzük végig, nem pedig egy konkrét ügyfél konkrét esetét.
Amikor biztosítást szeretnél kötni, akkor felmerül kérdésként, hogy rendben van, de melyik társaságnál kösd meg. A választáshoz természetesen választhatod az eddig járt, gyakorlatilag legkézenfekvőbb és leggyakrabban előforduló utakat is, olyanokat, mint például:
- csak ezt az egyet ismerem
- csak ebben az egyben bízom
- már megszoktam, évek óta itt vagyok
- a szomszéd is náluk kötötte, jó az nekem is
- könnyű előtte parkolni
- anyukám mondta
- ment a TV-ben a biztosítás reklámja, és ha már a TV-ben is szerepel, akkor tuti választás
- egyáltalán minek nekem biztosítás? Úgysem érhet baj!
A felsorolást sokáig lehet folytatni, de szerintem ennyiből is látod, hogy ezek egyike sem a te igényeidre van építve. Ebben a cikkben egy áttekintést adok arról, hogy ha nem a ezeket szeretnéd, akkor hogyan tudsz saját igényeidnek legjobban megfelelő biztosító társaságot és ezzel együtt biztosítást választani.
A pénzintézet háttere
Ezt elsők között nézném meg. Írhatnám, hogy a biztosító múltja, de nem csak ez az irányadó. Mivel itt nem emberekről beszélünk, így a fennállás maximum irányadó tud lenni.
Egy már rég létező mellett szól:
- valószínűleg több helyen is jelen van, így külföldi jelenlétnél (te mégy bármiért is külföldre) gyorsabb ügyintézést várhatsz.
- amivel már találkoztak, arra ki tudtak dolgozni eljárásrendet.
- eddigi működési rendjük alapján könnyebben találnak partnert egyéb szolgáltatásra, így szélesebb a paletta
Egy új mellett tud szólni:
- termékfejlesztésben élenjáróak, könnyebben alkalmazkodnak az igényekhez
- még „éhesek”, így az új ügyfélért új utakat is kipróbálnak, amivel te, mint ügyfél járhatsz jól
Bármelyik esetet is nézed a dolgozóiktól csak annyit várj, mint amit bármely pénzintézet dolgozóitól várnál. Ugye te sem hiszed azt, hogy attól, hogy a cég már 100 éve a piacon van, minden dolgozónak ennyi tapasztalata van? Ugyanúgy remélem azt sem hiszed, hogy egy zsírúj cég csak zöldfülű pályakezdőket alkalmaz.
Fontos a háttérnél az, aki viszontbiztosítóként mögöttük áll. Minél jobb a viszontbiztosító (esetleg minél többen vannak), annál jobb tud lenni a megítélése a biztosítónak.
Ha külföldön kötsz biztosítást (mondjuk egy külföldi fiókteleped vagy leányvállalatod vagyonbiztosításánál), akkor megnézném, hogy az adott pénzintézettel kapcsolatban milyen az általános megítélés (van-e olyan intézkedés ellenük, amely miatt jobban jársz egy másikkal kezdeni).
A szolgáltatóval kapcsolatban Magyarországon szerencsére nincsenek nagy szórások. Időszakosan ugyan lehet olyan, amikor valamelyiket kevésbé javasoljuk az ügyfeleknek, de alapvetően leginkább a különböző szakosodás miatt az ügyféligények azok, amelyek alapján lehet őket csoportosítani.
A biztosítás szolgáltatása
A másik ami fontos, hogy neked mire van szükséged. Lehet, hogy megtaláltad álmaid biztosítóját, de tegyük fel a következő kérdést. Nyújtja-e, és ha igen, akkor milyen mértékben azt a szolgáltatást az adott pénzintézet.
Ha kárrendezésre van szükséged, akkor nem mindegy, hogy csak „van” a kínálatban, vagy szükség esetén ténylegesen is szolgáltat megfelelő szinten. Ez nem csak speciális témakörökre igaz, hanem alapvetően mindenre.
Ugyanezt a kérdést még egy utasbiztosításra is feltenném. Fedezi-e az adott eseményt abban az országban? Van olyan biztosítás, ahol már minimális alkoholfogyasztás esetén is megtagadják a szolgáltatást. Értsd: kifizetsz a biztosításra egy rakat pénzt, elmész nagyon messze abban a tudatban, hogy rendben minden, majd megiszol 1 sört, és ha baj van, akkor oldd meg magad.
Jellemző hiba a meglévő biztosításnál
Alulbiztosítás
Ez az eset az, amikor fizetsz valamit, aminél esély sincs arra, hogy a reálisan előforduló károkat tisztességesen térítse, ugyanis nem ezt kérted a biztosítótól. Most lehet, hogy felhorkansz, hogy ki az a balfék, aki fizet egy szutykot, és saját maga ellen dolgozik. De ez több esetben is könnyen előfordul.
- a kedvező ár meggyőzi az ügyfelet, minden mást, így a szolgáltatás mértékét is háttérbe szorítva
- nincs, aki segít felmérni, hogy ténylegesen mire is van igénye
- növekszik a biztosított tárgy értéke (pl felújítja a lakását), és ezt elfelejti bejelenteni
- az ügyfél egyszerűen nem érti a két vagy több lehetőség közötti különbséget, ezért csak az árra tud hagyatkozni
- az apróbetűk és a kizárások miatt egy amúgy jónak tűnő lehetőség mégsem nyújt eleget
Túlbiztosítás
Ekkor fizetsz ki olyat, amire konkrétan nincs szükséged. Újra felmerülhet a kérdés, hogy ez hogy fordulhat elő, elvégre épeszű ember nem lapátolja ki ész nélkül a pénzét az ablakon. De ez ebben a témakörben könnyebb, mint gondolnád.
- automatikusan elfogadod az indexálást mondjuk egy lakásbiztosításra, de a lakás értéke ezt nem követi le
- egy rosszindulatú / hozzá nem értő tanácsadóba futsz bele, aki eléd tol valamit, amiben nagyon sok fölösleges tétel is van
- az érzelmeidre hallgatva kötsz biztosítást, így olyat is megkötsz, amire nincs szükséged.
- figyelmetlenségből ugyanazt a káreseményt 2 helyen is biztosítod (pl a sokadik alpont tartalmazza csak)
- egyszerűen túlságosan kockázatkerülő vagy, és teljes biztonságra vágysz
Ahhoz, hogy ne fuss bele ilyen hibákba, kérdezz tőlünk, olcsóbb egy félórát rászánni, mint további költséget generálni.
Kapcsolattartás módja az ügyféllel
A fentieken kívül azt sem tartom butaságnak, ha megnézed, hogy hogyan is kötöd, mert később ugyanígy lépsz velük kapcsolatba a kérdéseiddel. Csak egy ügyintéző a sok közül (netalántán egy véletlenszerű operátor) intézi az igényedet, vagy van saját ügyintéződ?
Általánosságban kijelenthető, hogy neked fillér pontosan ugyanannyiba kerül, baj esetén viszont van kihez fordulnod. Tudod, hogy ővele mit beszéltél, ezáltal gyorsabb az ügyintézésed.
Ma már mondjuk telefonon, elektronikusan is sok minden elintézhető, viszont futottam már bele olyanba, hogy telefonon 100%-ban elérhetőek voltak, míg kötni akartam. További kérdéseimmel kapcsolatban „Jelenleg minden ügyintézőnk foglalt, kérjük ismételje meg hívását később” automata szöveget kaptam, e-mailes kérdéseimre is csak automata reagált. Így mehettem be személyesen. Épp ezért fontos, hogy legyen kihez fordulnod, aki bár naprakész és felkészült, mégsem robot.
A biztosítás díja
Már három fő kérdésen túl vagyunk, végre elérkeztünk ehhez a ponthoz is. Szándékosan nem vettem előre, mert sokszor látni, hogy csak és kizárólag ez alapján döntenek az ügyfelek. Olcsó? Akkor jó. Pedig nem ez a fő kérdés.
Fontos kérdés, hogy mennyire költséghatékonyak, illetve a biztosító által kínált díjak mennyire versenyképesek ár-érték arányban más társaságokhoz képest. Van, hogy az adott kategóriájú ügyfelet nem kéri az adott társaság. Ekkor nyilván olyan díjat kínál neki, hogy butaság legyen elfogadni. Így a díj egy nagyon fontos tényező tud lenni. Ha ugyanazt megkapod máshol, akkor miért fizetnél magasabb díjat?
És itt jön a fontos kulcsszó: ha ugyanazt megkapod.
Sok helyen ugyanis az alacsonyabb ár a szolgáltatás csökkentését jelenti. Kérdezz rá, hogy konkrétan mire is szolgáltatnak és vesd ezt össze a fentebb tárgyalt szolgáltatási igénnyel. Fedezi-e, illetve azt fedezi-e. (Nem, a „kiküldtük már, olvassa el” / „benne van a kötvényben” nem válasz)
Ha szeretnéd, ha szakértő szem olvasná a kötvényedet / ajánlatodat, akkor lépj velünk kapcsolatba
Vannak-e kedvezmények?
A díjakkal kapcsolatban további fontos kérdés, hogy ad-e kedvezményt arra, hogy ha több mindent kötsz náluk. Náluk kötötted a céges vagyonbiztosításodat, a gépjármű-biztosítást, ad-e bármilyen kedvezményt mondjuk egy felelősségbiztosításra.
A kárrendezés módja
A kárrendezés mikéntje is egy kardinális kérdés tud lenni.
Soha ne legyen rá szükség, még arra se, hogy megtudd, hogy az ismerősöd hogyan intézte. Szükség esetén viszont nem egy hátrány, hogyha tisztában vagy a lépésekkel, és be tudod lőni, hogy nagyjából mire számíthatsz.
Egy olyan biztosítónál, amelyik rugalmasan áll az ügyfélhez, akár ezeket az előnyöket is meg tudod kapni:
- elektronikus ügyintézés: pl. fotóval vagy videóval alátámasztva
- időmegtakarítás: nem kell a kárszakértőre sok időt várni
- egyszerűség: nem kell sokszor bemenned, sorszámot húznod, mert “jajj, az lemaradt”.
- ha tudod, hogy a biztosító fizeti a károdat viszonylag kevés kérdéssel és viszonylag gyors határidővel, akkor szerintem nyugodtabban alszol.
Ellenben hiába népszerű vagy épp olcsó az adott biztosító, ha a kárrendezésnél szívesen küldenéd őket melegebb éghajlatra. Elvégre egyetlen biztosítást sem azért fizetsz, mert nem tudod hova tenni a pénzed, hanem pont azért adsz ki pénzt, hogy baj esetén legyen, aki segít.
Zárszó
Most, hogy kaptál egy rövidke áttekintést, remélem kissé közelebb kerültél ahhoz, miért tud fontos lenni az életedben ez a terület is. Nyilván nem várható el egy embertől sem, hogy ehhez mindhez értsen, viszont a te zsebedet érinti a választásod mikéntje.
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy mindig értesülj a frissítésekről. Kérdéseiddel vedd fel velünk a kapcsolatot, szívesen segítünk.